KUTU?????? adeh gatal, mengernyam garu sekali tk puas....

KUTU



Kutu merupakan serangga parasit - yang tinggal menumpang di atas kehidupan lain seperti kepala manusia, sangat halus dan sukar dilihat (lebih kurang saiz bijan atau dua hingga empat milimeter) dan mempunyai enam kaki kecil dengan kuku khas seperti penyangkut yang memegang kuat rambut.


Wah tetiba nk cerita ilmiah perihal kutu le pulak kan hehehehe, rasanya rata-2 dah tahu apa itu serangga kutu kan, ramai juga yg ada sejarah sama itu serangga, kenangan terindah gitu, pernah dengar ada yg bermandikan minyak gas lah, disembur ridsect lah.....kan...tinggalkan cerita ini serangga.....


Kutu yg ingin diperbentangkan ini adalah tidak lain dan tidak bukan permainan KUTU (masih lagi terpinga-2 mengapakah makhluk itu yg digunakan sebagai tajuk mukadimah permainan ini~siapa yg pandai jawap sila angkat keyboard yer-hadiah berupa engchekhodoks la vawangs la bilisi dari dapur anda sendiri yer...mueheheheheheheheh) - mak oii panjang punya pembuka dan penutup kata.....


Adalah permainan kutu ini didalangi oleh ibu kutu yang mana kerja beliau bukanlah menghisap darah sambil tertenggek di kepala, tp sebagai pengumpul wang-2 bulanan dari anak-2 kutu (kadang ada gak yg hisap darah disonglapnyer itu wang koleksi~perggghhh menyirapssss), dan selalunya beliau merupakan penerima kutu yg pertama dlm kalender permainan kutu ini tadi....(alah dapat awal, abis pun awal lerrrr~nada jelesi uweek)


Mari kita lihat undeng-undeng ini permainan....mari!! ayoh! mari kita tinjau ini blog


Permainan kutu dan hukum nya....

Kalau secara biasa-2 yg kita selalu dengar permainan kutu ni begini
1) dikumpulkan bilangan peserta
2) dipersetujui jumlah bayaran bulanan utk setiap peserta, dan jumlah keseluruhan yg bakal diperolehi
3) mempunyai jangka waktu bayaran cth: bermula dari 1 hb - 7hb para peserta perlu membuat bayaran bulanan, dan 8hb dari jumlah terkumpul akan diberikan pada penerima bulan itu
4) sekiranya ada dikalangan anak-2 kutu yg tidak dpt membayar pada tarikh tersebut, ibukutu terpaksalah mendahulukan wangnya....
5) sekiranya ada ahli yg tarik diri, dan dia telah terima wang pada gilirannya, haruslah dipulangkkan kembali, sementara sekiranya ada ahli yg tarik diri dan blm menerima wang gilirannya, maka ahli-2 lain yg tlh mendapat wang giliran masing-2, haruslah memulangkan kembali wang tersebut kepada si ahli yg tarik diri (menyusahkan org betullah dia nih)
6)setelah semua syarat dipersetujui barulah upacara bermula...(tang sini selalu terpikir, berat sungguh tugas siibu, apa lah faedah dia yer klu setakat dpt giliran yg pertama, tlg jawab kot ada cara yg lain)

Oooo gitu kan baru tahu....selalu main ini permainan, tiada lain dalam ingatan hanyalah nk dpt kan wang terkumpul pada bulan giliran kita....(padahal sama aje kalau kita kumpul sendiri ye tak)...

Siapa pernah terkena kutu HANGIT cepat angkat ketiak....alah buat-2 malu konon, mengapa ko sorokkan muke di balik bantal itu....eleh intai celah jari konon....mueheheheh adooooi gelak-gelak juga, tpkan sob sob sob (jgn arrr tawe kan aaaiii tak baik tau dosa) eden pun pernah terkono juooooooooo , mmg pengalaman paling indah di abad ini, tiada yg terindah melainkan itu wakakakakakkaka (tawe sesal nih...)
Nak di jadikan cerita dapat ibukutu yg rambang mata, rambang jiwa, rambang peribadi...di kemaskinikan akaun gitu kaedahnyer...sudahnya yg menunggu giliran, dia punya tunggu, punya tunggu, punya tunggu bulan tak timbul-2 mueheheheh....tp masih bernasib baik lagi sbb tidak terjebak lama, baru masuk bulan kedua (ceit baru nk masuk bulan kedua dah mengantoikan orang, ape kejadah ini semua(sambil hempas meja) addooooi sakit mouse yer...


Ibu kutu tadi telah dilenyek sakan oleh para anak-2 kutu, silap beliau kerana alpa pada tanggungjawab...sekarang mungkin masih kepanasan gitu...isk isk isk.....
Namun masih tk serik-2 juga utk bermain ini permainan, beralih kasih pada ibu yg lain pula, ibu yang lebih pengasih dan penyayang gitu muehehehehe....dah tentu juga antara sebab musabab bermain kutu ini, adalah supaya pada bulan-2 yg kita sedia terima jumlahnya, kita dpt gunakan utk perbelanjaan yang telah dirancang (rancanglah sangat kaaan)...contoh mcm ai kaan, dah set kan bakal dpt pada cuti sekolah, pada bulan puasa, pada hari raya ahem-2....faham-faham sendiri lah khaaaaan....


Buat para-2 ibu kutu, andai ada yang membaca, jadilah ibukutu yg bertanggung jawab, berdedikasi, amanah, cemerlang dan terbilang.  Buat anak2 kutu pula, tolong lah bayar awal on time yeeeeeee, juga klu ada sebarang masalah bawa-2lah berbincang, jangan pulak bawak lari, tak pasal kena gari...khaaaaaan....;)

6 comments:

azweennour said...

assalamualaikum

pertama kali menjengah blog ini

menarik

hahah..permainan kutu sangat popular di kalangan masyarakat kita.
budak sekolah pun main kutu.

Kalau orang berniaga, main kutu ni penyelamat lah.

tapi jangan tak tau, kutu salah disisi undang-undang negara..

azwandengkil said...

Betul tu. Kutu salah disisi undang2 negara. Siang tadi baru je pegi ambik barang wife yg main kutu-kutu pinggan mangkuk. hehehe.

Noraarfah said...

Waailaikum salam azween dan azwan, amboi dekat-2 nama....sebut kutu zaman sekolah, takat 50sen sorang kan, dapat kumpul RM5 dah mcm besar yang amat waktu tu...hehehe

Kalangan yang gemar kan kutu barang-2 nih mesti wanita kan, kutu tupperware, kutu pyrex, almaklum, nk dapat sekali berderap dari cik asben kang, alamak semprot rupa wajah...jadinya berkutu lah, walaupun ada yang mampu beli sekali gus, tp melalui kutu ni seolah pengerat silaturahim jugak dikalangan pemain..

mazz said...

salam nora..
akak setakat ni belum terkena lagi...
alhamdulillah...lagi pun main kutu dgn org-org depan mata kita senang!

Christina Arissa said...

kehkehkeh.. kutuikkk

azweennour said...

hahaha

nama dekat-dekat tapi orang jauh-jauh.

betul tu kak, walau salah di sisi undang-undang tapi kaum wanita lah yang paling ramai main.

Kalau orang niaga sekali dapat ribu riban kak..seronok tgk.